reisblogoeganda-mya.reismee.nl

Wandelen door Kampala

Vandaag is de eerste dag van het programma en dat is een wandeling door Kampala. De gids komt ons ophalen en de tocht begint. Het verkeer is zo vreselijk gevaarlijk dat we langs de kant van de weg achter elkaar lopen. Eerst door wat volksbuurten gelopen en een park met kerk bezichtigd. Via de royal Mile zijn we naar het paleis van de koning gelopen. Hier moesten we allemaal een omslagdoek om wat een leuke foto opleverde voor het paleis. Met de gids een rondleiding gehad en informatie over de geschiedenis gekregen. Erg indrukwekkend omdat het ging over het aantal mensen wat vermoord is door de koning en idiamin.

Na de rondleiding gingen we lunchen bij een plaatselijk eettentje. Hier aten we een lokaal gerecht, roleggs. Dit is een gerecht met een soort pannenkoekje gevuld met ei en groenten. Het drankje cola of stoney kostte 25 ct.

Na de lunch gingen we naar een moskee en moesten we ook weer helemaal bedekt met doeken. In de moskee een rondleiding en een klim va 29 verdiepingen naar boven. Daar een prachtig uitzicht over Kampala.

Na de moskee gingen we een wandeling maken over de locale markt. Dit was wel een onderneming omdat we als toeristen natuurlijk wel opvielen en we onze spullen goed moesten opbergen ivm diefstal, wat helaas al vaak was voorgekomen. Onze gids Grace loodste ons over de ontzettend drukke en indrukwekkende markt. Wat een andere wereld is dit. Dat mensen zo kunnen leven. Het is primitief en vies en sommige in de groep waren wel een beetje bang. Wel een ontzettend gave ervaring. De mensen zijn het hier gewend om zo te leven maar met onze Nederlandse inslag kan ik het niet laten om te denken. Waarom proberen ze niet meer van hun leven te maken? De  hele dag achter een kraampje te zitten in de viezigheid. Waarom nemen ze hier genoegen mee? Nu heb ik te weinig kennis van Uganda om hier een oordeel over te hebben Mar ik ga proberen de komende dagen hier meer over te weten te komen.